Humane wetenschappen
Visie op de studierichting
De studierichting humane wetenschappen is een studierichting in de doorstroomfinaliteit, gericht op een brede waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar mens en samenleving centraal staan. Leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij kunnen de ervaringswereld in een breder perspectief plaatsen en relaties leggen vanuit onder meer een psychologisch, pedagogisch, sociologisch, kunstwetenschappelijk en filosofisch referentiekader.
Studiefiche
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting humane wetenschappen:
• is nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot mens en samenleving in tijd en ruimte;
• is geïnteresseerd in eigen gedrag en dat van anderen;
• is bereid de eigen communicatieve vaardigheden aan te scherpen;
• verkent mogelijkheden tot maatschappelijk engagement;
• wil nadenken over essentiële levensvragen;
• is nieuwsgierig en gevoelig voor de wereld van kunst en cultuur;
• gaat kritisch om met informatie en maatschappelijke verschijnselen;
• is geboeid door de actualiteit.
Vervolgopleidingen na de derde graad
Archeologie en Kunstwetenschappen, Geschiedenis, Godgeleerdheid, Godsdienstwetenschappen en Kerkelijk
recht, Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen, Gezondheidszorg, Psychologie en Pedagogische wetenschappen,
Pedagogie van het jonge kind, Sociaal-agogisch werk, Global communication, International Affairs, Sociaal-
economische wetenschappen, Politieke en Sociale wetenschappen, Rechten, Notariaat, Criminologische
wetenschappen, Lerarenopleiding, Handelswetenschappen, Journalistiek en Communicatiemanagement.