Leerbegeleiding
Om een vlotte overgang te garanderen van het lager naar het secundair onderwijs, voorzien we in de eerste graad een sterk uitgewerkt traject leerbegeleiding.
Alle eerste- en tweedejaars krijgen in een coachuur leren leren extra op het leren leren in alle vakken. Er wordt intensief ingezet op het aanleren van verschillende leerstrategieën door middel van een wetenschappelijk onderbouwde methodes. In het tweede en derde jaar krijgen alle leerlingen een coachuur waar leercoaches jou op regelmatige basis 1-op-1 begeleiden of jullie in kleine groepjes ondersteunen bij planning en opvolging van je leren.
Tijdens het coachuur trekken we extra tijd uit om jou extra te coachen. Zo helpen we alle eerstejaars met het plannen van hun lessen en na een langzame opbouw, loodsen we je door je eerste examenperiode. Maar we maken ook tijd om te weten hoe je voelt op school en een gesprek te houden over jouw leerproces. Wat loopt goed? Wat loopt minder goed? Wat kunnen we doen om jou verder te helpen? Hoe ga jij dit in een volgende stap opnemen? Welke afspraken maken we? Wat leerde je uit het gesprek? Samen met je klas coach hou jij je leerproces in kaart en vast. We kijken positief vooruit, denken in groei en blijven actief en gemotiveerd.
Wat doen we?
- In september focussen we bij alle eerstejaars op planning en structuur. Elke leraar is dan leercoach en overloopt samen met de leerlingen:
- is de de ‘vervoersmap’ volledig?
- zijn er geen overbodige documenten?
- zit elk document op de juiste plaats?
- in mijn planning aangevuld?
- zijn er morgen taken of toetsen?
- wat moet ik in mijn boekentas stoppen?
- wat mag ik zeker niet uit mijn locker vergeten halen?
- Vanaf oktober bieden we extra hulp aan de leerlingen die er nood aan hebben. De leerlingen kunnen dan terecht in de leren leren klas.
- Elke vakleraar biedt vakspecifieke sessie rond leren leren
Ook in de tweede en derde graad blijven we leerlingen met specifieke vragen begeleiden. Binnen onze leerbegeleiding staat het welbevinden en de ontwikkeling van onze leerlingen centraal. Leerlingen-, leraar- en oudercontacten dienen in onze school als bouw- en toetssteen van je leerproces. Wederzijdse en heldere communicatie vinden we erg belangrijk!
Flexibele leertrajecten
Elke leerling is anders. Flexibele leerwegen kunnen daar een antwoord op bieden. Die leerwegen verhogen de leerwinst en zorgen ervoor dat de leertijd optimaal wordt gebruikt. Als school herkennen we niet alleen de talenten van onze leerlingen, maar willen we ook omgaan met verschillen in talent. Sommige leerlingen gaan versneld door leerstof of zijn vlot tweetalig. Je krijgt als leerling een individueel leertraject waar je versneld, verbredend of verdiepend leert. Dit kan via andere lesinhouden, vakoverschrijdende projecten en/of online cursussen (bv. via e-leren VDAB, MOOCS en MIT). Je wordt hierin steeds opgevolgd door een coach-leraar. Op het einde van het e-leren volgt een test.
Geleidelijke opbouw examens
Op onze school beperken we in het eerste jaar bewust het aantal examens zodat je geleidelijk aan leert grote leerstofpakketten onder de knie te krijgen. Leerlingen uit de eerste graad leggen geen examens af voor de vakken STEM en techniek, Gezondheid en beweging en crealab- en praktijkvakken.
Remediëringstrajecten
Geen paniek wanneer je een luik minder goed onder de knie hebt! Binnen onze school kan je aan je leraren gepersonaliseerde remedëringstrajecten vragen. Ons lerarenteam staat voor jou klaar om je zo goed mogelijk te ondersteunen en te helpen een beter resultaat te behalen. Je krijgt van hen tips & tricks, examen checklists en uitgebreide leerstofoverzichten. Stel vragen wanneer iets niet duidelijk is of wanneer je herhaling of bijkomende oefeningen wil. Een toets of examen wordt niet gezien als een einddoel, maar als een deel van het leerproces.
Blijvende leerbegeleiding in de 2e en 3e graad
Indien je specifieke vragen hebt rond leerbegeleiding in 2de en 3de graad kan je rekenen op je leraren en de leerlingenbegeleiding. We ondersteunen je graag in het leren o.a. werken met foutenanalyses en bereiden je voor op grotere leerstofpakketten en mondelinge examens. Indien je je wenst voor te bereiden op het ingangsexamen hoger onderwijs of andere testen, aarzel niet je leraren hiervan op de hoogte te brengen. Het is onze ambitie jullie te laten schitteren in je talenten.