Economie & organisatie
Profiel van de leerling
Deze basisoptie richt zich vooral tot de leerlingen die hun ‘economische en financiële competenties’ willen ontdekken en verruimen.
Profiel van de studierichting
In de basisoptie ‘economie en organisatie bestuderen de leerlingen (vertrekkend vanuit hun individuele beleving) het consumentengedrag. Aan de hand van herkenbare situaties uit hun eigen vertrouwde leefwereld, worden ze er zich van bewust dat hun aankoopgedrag beïnvloed wordt door tal van factoren. Ze beseffen dat ze voorzichtig moeten omgaan met een budget … Daarnaast maken ze kennis met een aantal basisbegrippen en basisprincipes in verband met ondernemingen en overheid.
Thema’s die zeker aan bod komen zijn:
- de economische kringloop
- consumenten en conusmetengedrag
- ondernemingen en organisaties
- de overheid en prijsbeïnvloeding door de overheid
- het buitenland en de prijsbeïnvloeding ervan
- ondernemerschap
Toekomstperspectieven
Na het tweede jaar A-stroom kan je elke studierichting in het derde jaar (zowel finaliteit doorstroom als dubbele finaliteit) volgen. De basisoptie Economie en organisatie laat de leerlingen toe om te proeven van de studierichting economische wetenschappen en bedrijf en organisatie.
Lessentabel
