Natuurwetenschapen
Visie op de studierichting
Deze doorstroomrichting omvat een combinatie van een brede basisvorming en een specifiek gedeelte. Het specifiek gedeelte zorgt voor een verdieping in de wetenschapsvakken en voor een sterkere wiskundige ontwikkeling. Daarnaast stoomt natuurwetenschappen leerlingen klaar voor een wetenschappelijke doorstroomrichting in de derde graad.
Studiefiche
Leerlingenprofiel
Leerlingen kiezen deze studierichting vanuit hun interesse in wetenschappen en wiskunde. Ze zijn bovendien nieuwsgierig van aard, zoeken naar verklaringen, willen zelf experimenteren en kunnen logisch redeneren. Leren onderzoeken en onderzoekend leren staan hier centraal. De leerlingen zijn ook in staat om zelfstandig informatie kritisch te bekijken, te structureren en te verwerken. Daarnaast hebben ze aandacht voor correct taalgebruik en willen hun communicatieve vaardigheden versterken. Deze leerlingen zien voor zichzelf een toekomst weggelegd in een wetenschappelijke vervolgopleiding in het hoger onderwijs.
Vervolgopleidingen na de derde graad
Biotechniek, Farmaceutische wetenschappen, Industriële wetenschappen en technologie, Wetenschappen (Biochemie en biotechnologie, Biologie, Chemie, Geografie, Geografie en geomatica, Geologie), Biomedische wetenschappen, Biotechniek, Gezondheidszorg, Onderwijs, Taal- en Letterkunde, Toegepaste taalkunde, Afrikaanse talen en culturen, Oost-Europese talen en culturen, Oosterse talen en culturen, Taal- en regiostudies, Architectuur, Productontwikkeling, Architectuur, Digital design, Bewegings-en Revalidatiewetenschappen, Farmaceutische wetenschappen, Sociale gezondheidswetenschappen, Global communication, Handelswetenschappen en Bedrijfskunde (Journalistiek, Communicatiemanagement), Toegepaste wetenschappen, Productontwikkeling, Wetenschappen (Informatica, Computerwetenschappen), Handelswetenschappen (Toegepaste informatica), Nautische wetenschappen, Toegepaste biologische wetenschappen, Geneeskunde (toelatingsproef), Tandheelkunde (toelatingsproef), Diergeneeskunde.