Sociale en technische wetenschappen
Profiel van de leerling
Je kiest voor de studierichting sociale en technische wetenschappen omdat je:
- een ruime interesse hebt in voeding, mens, milieu en wetenschappen;
- sociaal voelend bent en graag met mensen werkt;
- creatief bent en zin voor nauwkeurigheid hebt;
- wil verder studeren in de sociale, pedagogische of gezondheidssector;
- probleemoplossend kunt denken en handelen.
Profiel van de studierichting
Het is een richting met een gevarieerd lessenpakket. Naast een sterke algemene vorming is er een belangrijk specifiek gedeelte waarbij de nadruk ligt op natuurwetenschappen, sociale wetenschappen (bv. opvoedkunde) en voeding. Steeds staan de mens, zijn arbeid en zijn leefomgeving centraal.
Tijdens de lessen toegepaste chemie, toegepaste biologie en toegepaste fysica verwerf je inzichten en vaardigheden via experimenten en praktische opdrachten, gesteund op de theorie. Je vertrekt vanuit 3 pijlers: mens, milieu en voeding.
Het vak opvoedkunde biedt de leerlingen een inzicht in de ontwikkeling van de mens en de verschillende opvoedingsrollen en –modellen.
In het vak huishoudkunde wordt een theoretische en praktijkgerichte achtergrond i.v.m. voeding en gezondheid aangeboden (bijvoorbeeld: EHBO-opleiding). Je wordt ondergedompeld in de voeding van specifieke doelgroepen. Je ontdekt de voedingsbehoeften van mensen van alle leeftijden en van mensen met allerlei gezondheidsproblemen. Je leert activiteiten organiseren voor deze doelgroepen rekening houdend met bepaalde criteria. De praktijklessen steunen op een uitgebreide kennis van materialen, methodes, technieken en middelen, wat meer is dan louter uitvoeren.
Er wordt eveneens belang gehecht aan een goede algemene vorming, bestaande uit wiskunde, talen, economie, geschiedenis en aardrijkskunde.
In het zesde jaar kan je tijdens een bezoek aan een werkplek je aangeleerde sociale en technische vaardigheden toepassen in de praktijk. Daarnaast moet je ook je verworven kennis en vaardigheden kunnen bundelen in een GIP (geïntegreerde proef), die je gaat verdedigen voor een vakjury van leraren en experts.
Indien je voor deze richting kiest, kies je dus voor een theoretisch-praktische opleiding die je voorbereidt op hogere studies.
Sociaal Technische wetenschappen is een sterke, theoretisch-praktische richting van algemene vorming.
Mevr. Laura Detremmerie, lerares opvoedkune
Studiefiche
Toekomstperspectieven
Deze studierichting bereidt niet voor op de arbeidsmarkt, maar op verder studeren in het hoger onderwijs in de sociale, agogische en gezondheidssector.
- De volgende studies aan een hogeschool (professionele bachelor) sluiten goed aan bij het profiel van de leerling: opvoeder, biomedisch laborant, leraar kleuteronderwijs, leraar lager onderwijs, leraar secundair onderwijs, verpleegkundige, voeding- en dieetkunde, logopedie, vroedkunde, sociaal werk, orthopedagogie, ergotherapie, hotelmanagement, milieuzorg, podologie, toegepaste psychologie…
- Na een TSO-richting is de overstap naar een inhoudelijk verwante richting in het hoger onderwijs de meestal haalbare keuze. Houd bij je keuze dus zo veel mogelijk rekening met je vooropleiding. Door het behalen van je diploma secundair onderwijs zijn andere keuzes uiteraard mogelijk, mits inzet, voldoende interesse en eventuele bijscholing.
- Met dit diploma kan je studeren aan de universiteit (academische bachelor-master). Let wel dat deze opleidingen sterk theoretisch zijn en dat een instap na een TSO-richting niet vanzelfsprekend is.
- Je kan elke graduaatsopleiding aanvatten, bv. in het studiegebied sociaal-agogisch werk, gezondheidszorg…
- Je kan starten met een opleiding HBO5-verpleegkunde.
- Je kan starten in alle Se-n-Se-opleidingen (7de jaar TSO-niveau) van hetzelfde studiegebied waarin je het diploma secundair onderwijs hebt behaald: animatie in de ouderzorg, apotheekassistentie, internaatswerking, leefgroepenwerking, tandartsassistentie…
- Je kan ook kiezen voor een zevende specialisatiejaar BSO in het secundair onderwijs. Je wordt toegelaten tot alle zevende specialisatiejaren BSO van het studiegebied ‘Personenzorg’: bv. kinderzorg, thuis-en bejaardenzorg(zorgkundige)…
- Dit betekent echter niet dat in de praktijk alle overgangen vanzelfsprekend zijn.