STEM-technieken (A-stroom)
Profiel van de leerling
De leerlingen die zich wel eens de vraag stellen hoe een toestel werkt; de leerlingen die graag zelf de handen uit de mouwen steken; de leerlingen die hun eigen uitvinding écht willen maken … die leerlingen zitten goed in de basisoptie STEM-technieken
Profiel van de studierichting
In STEM-technieken leren onze leerlingen hun eigen systeem te bedenken (ontwerpen) en ze zetten daar met overtuiging hun creativiteit voor in. Ze worden ertoe uitgedaagd zelf te onderzoeken welke keuzes ze kunnen maken (‘Welke grondstoffen, gereedschappen, machines … zal je gebruiken … ?’). Ze zullen hun eigen systeem op een veilige en doordachte manier maken. Met het uittesten en, indien nodig, het verbeteren van hun systeem, maken ze de cirkel rond.
In de A-stroom ligt de klemtoon op de inhoudelijke onderbouw. Dat betekent dat de focus meer ligt op inzicht in het wat en waarom van het welzijn van de mens in de maatschappij.
Toekomstperspectieven
Na het tweede jaar A-stroom kan je elke studierichting in het derde jaar (zowel finaliteit doorstroom als dubbele finaliteit) volgen.
De basisoptie STEM-technieken laat de leerlingen toe om te proeven van de studierichting Technologische wetenschappen (elektromechanica)?.
Lessentabel
