Thuis- en bejaardenzorg
Profiel van de leerling
Je kiest voor het specialisatiejaar thuis- en bejaardenzorg omdat je:
- je verder wil specialiseren in het werken met gezinnen en ouderen;
- hetgeen je reeds hebt geleerd verder wil uitdiepen, toegespitst op een bijzondere doelgroep;
- je algemene kennis wil uitbreiden;
- je diploma secundair onderwijs wil behalen;
- zelfstandig wil functioneren;
- motivatie, doorzettingsvermogen en inzet hebt;
- wil werken in de zorgsector;
- je kansen op tewerkstelling wil vegroten.
Profiel van de studierichting
In deze opleiding specialiseer je je verder in het werken met gezinnen en bejaarden en op het zelfstandig functioneren. Je wordt zorgkundige. Later wil je immers in de thuiszorg, de ouderenzorg of de ziekenhuissector aan de slag. Je doet veel praktijkervaring op binnen en buiten de school. Je doet stage bij verschillende doelgroepen: je loopt stage in de (semi-)residentiële volwassenenzorg, in de gezinszorg en bij een bijzondere doelgroep. Je leert er werken in verschillende complexere zorgsituaties; eerst onder begeleiding, later zelfstandig. Je leert er de behoeften en de noden van de doelgroep kennen.
Zo zijn de hygiënische zorgen bv. het typische kenmerk van de basiszorg binnen de thuis- en de ouderenzorg. Je leert er én methodisch én kwaliteitsvol én zorgzaam werken met en voor mensen. Je leert er functioneren als lid van een zorgkundige equipe, werken binnen een zorgplan en omgaan met diversiteit. Je leert er observeren, rapporteren, een gepaste woon- en leefsituatie creëren en er zorgen voor het welzijn van de bejaarde en/of het gezin.
Naast praktijkervaring verwerf je de nodige vakkennis tijdens de theorielessen huishoudkunde, verzorging en opvoedkunde. De basiskennis en –technieken rond verzorgen van de specifieke doelgroepen, verworven in vijfde en zesde jaarverzorging, wordt tijdens de lessen verzorging verder uitgediept. Het accent wordt gelegd op het meer zelfstandig optreden.
De algemene vakken worden onder de vorm van Project Algemene Vakken (PAV) gegeven. Dat houdt in dat de verschillende algemene vakken in thema’s worden geïntegreerd. De thema’s sluiten aan bij de leefwereld en de studierichting van de leerlingen.
Je krijgt ook nog 2 uur per week Frans, wat de communicatie op de werkvloer enkel kan bevorderen.

Voorstelling Project algemene vakken.
Mevr. Fien Van Miert, lerares PAV
Studiefiche
Toekomstperspectieven
Na deze richting kan je gaan werken. Je verwerft de startkwalificaties om een (knelpunt)beroep uit te oefenen als zorgkundige in de zorgsector in ziekenhuizen, zorginstellingen of in de thuiszorg als gezinshelper, logistiek assistent(e),…
Als je slaagt in een zevende specialisatiejaar behaal je het diploma secundair onderwijs.Dit diploma geeft toegang tot verdere opleidingsmogelijkheden, zoals:
- Je kan starten in alle Se-n-Se-opleidingen (7dejaar TSO-niveau) van hetzelfde studiegebied waarin je het diploma secundair onderwijs hebt behaald: animatie in de ouderzorg, apotheekassistentie, internaatswerking, leefgroepenwerking, tandartsassistentie …
- Je kan een graduaatsopleiding aanvatten, bv. in studiegebied gezondheidszorg …
- Je kan een opleiding HBO5-verpleegkunde aanvatten.
- Je kan een opleiding volgen aan de hogeschool (professionele bachelor), bv. leerkracht kleuteronderwijs, verpleegkunde, vroedkunde, leerkracht secundair onderwijs verzorging/voeding …
Hou er wel rekening mee dat dit na een BSO-opleiding niet vanzelfsprekend is omwille van de zwakkere theoretische vooropleiding.Hou bij je keuze rekening met de vereiste voorkennis
Lessentabellen
