Eerste leerjaar A
Profiel van de studierichting
In het eerste leerjaar A wordt er verder gebouwd op de leerstof uit het basisonderwijs. De nadruk ligt op een brede gemeenschappelijke vorming van 29 lesuren aangevuld met één coachuur en twee explore-uren.
Tijdens de lessen algemene vorming behalen alle leerlingen dezelfde doelen. Heel wat vakken zal je herkennen van in de basisschool zoals wiskunde, Nederlands, Frans… maar er zijn ook een aantal nieuwigheden zoals mediawijsheid, coach…
Tijdens de lessen algemene vorming maken we ook tijd vrij om te differentiëren. Je kan dus een gedeelte van de tijd gebruiken om jezelf extra uit te dagen (verdieping) of je krijgt extra ondersteuning (versterking).
Tijdens het coachuur wordt er voor de leerlingen tijd vrijgemaakt om te werken aan de klassfeer, burgerschap, leren leren, onderwijsloopbaanbegeleiding, sociale vaardigheden ….
Boven op de basisvorming mag je, als leerling, zelf kiezen voor een Explore-module (2 uur). Tijdens deze module verken je waar jouw interesses en talenten liggen om zo een latere studiekeuze te vereenvoudigen. De leerlingen die kiezen voor ‘Explore klassieke talen’ hebben ook één uur extra GO!-plus tijd voor Latijn.
- Explore-module Maatschappij en welzijn
- Eplore-module Sport
- Explore-module Praktijk technologie
- Explore-module Klassieke talen
- Explore-module Creatief met taal
- Explore-module Wetenschappen
Profiel van de leerling
De leerlingen die een getuigschrift basisonderwijs behaalden, volgen deze studierichting 1A. Binnen de studierichting 1A differentiëren we afhankelijk van het profiel van de leerling. De leerlingen met hetzelfde differentiatieprofiel groeperen we per klas.
Differentiatieprofiel 1
Alle leerlingen behalen de basisdoelstellingen. Daarnaast maken we tijdens algemene vakken tijd vrij om extra uitdagende en complexe leerstof te verwerken (verdiepingstijd). Leerlingen met dit profiel kunnen zelfstandig werken en hebben minder nood aan extra ondersteuning, het tempo ligt hoger. Alle leerlingen kunnen kiezen voor één van de zes explore-modules (verkenningstijd).
Differentiatieprofiel 2
Alle leerlingen behalen de basisdoelstellingen. Daarnaast maken we tijdens algemene vakken tijd vrij om de basisdoelstellingen te herhalen en eenvoudige oefeningen extra in te oefenen (versterkingstijd). Leerlingen met dit profiel hebben nood aan extra begeleiding, het tempo is rustiger. Alle leerlingen kunnen kiezen voor één van de zes explore-modules (verkenningstijd).
Schematisch :
De leerstof | Het tempo | De begeleiding | |
Differentiatieprofiel 1 | Complexer | Sneller | Zelfstandig werken met minder begeleiding |
Differentiatieprofiel 2 | Eenvoudiger | Rustiger | Meer begeleiding |
Toekomstperspectieven
Als je slaagt in het eerste jaar A, kan je elke studierichting in het tweede jaar volgen.